Provincie Limburg.be

Gert Robijns

FreeSpace 2003
Gert Robijns brengt met zijn sculpturen, installaties en 'environments' het kijken voorbij de limieten van het oog. Met minimale middelen speelt hij in op verscheidene registers van onze zintuiglijke gewaarwording en bereikt hij zo - via aanduiding, suggestie en evocatie - in ons geheugen opgeslagen mentale beelden en ervaringen. Vaak gaat Robijns uit van eenvoudige dagdagelijkse acties, gebeurtenissen en processen die via beelden, geluiden, ruimtes en voorwerpen aanwezig worden gesteld. Voor het FLACĀ© nam Robijns zich voor een vitrine en display-rek te plaatsen waarin en waarop inpakdozen voor dvd-spelers en televisies zijn geplaatst. Het zijn zowel voorwerpen van verlangens, communicatiemiddelen als vertrouwde objecten. - Tom De Bock

FreeSpace 2005
De installaties en videowerken van Gert Robijns (1972) zijn zelden spectaculair. Hij vermijdt het grote gebaar en richt de aandacht op schijnbaar alledaagse objecten, situaties en processen. Met subtiele ingrepen slaagt hij erin om de toeschouwer met verwondering te doen kijken naar het meest vertrouwde.

Op zijn eerste grote overzichtstentoonstelling in Z33 verbond de kunstenaar bijvoorbeeld de binnen- en buitenruimte van het gebouw met een doorlopende afrastering in metaaldraad. In het hekwerk was een automatische garagepoort aangebracht die op onregelmatige tijdstippen open en dicht ging. Onttrokken aan zijn vertrouwde omgeving en functie kreeg deze poort de allure van een bewegende sculptuur. Robijns weet met minimale middelen een licht bevreemdend effect op te roepen.

De installatie Ondertussen (2004) bestaat uit twee grote houten platen die op schragen rusten. Tussen de planken liggen een aantal sinaasappelen die door het gewicht langzaam geplet worden. Je weet dat de zwaartekracht uiteindelijk het pleit zal winnen, maar dat proces verloopt zo langzaam dat je het niet echt kan zien. Andere werken voeren de spanning op tussen de fysieke tentoonstellings-ruimte en een geprojecteerd beeld.
In Close 2 (2001) toont de videoprojectie een gordijn voor een open raam. Het gordijn beweegt lichtjes in de wind en je hoort geluiden die van buiten lijken te komen. Het duurt een tijdje voor je merkt dat het projectievlak een echt gordijn is, identiek aan het exemplaar in de film. Je wordt even op het verkeerde been gezet en gaat daardoor heel bewust kijken. Beweegt dat gordijn nu echt, of toch niet? Tegelijk heeft het werk iets looms, als een vaag herinneringsbeeld dat uitnodigt tot mijmeringen.

Die sfeer is nog nadrukkelijker aanwezig in de videoinstallatie Slalom (2005). Op de tonen van Always on my Mind zie je beginnende motorrijders oefenrondjes rijden op een uitgestrekt plein, waarvan de ruimte lijkt te versmelten met die van de zaal waarin je je bevindt. Het beeld wordt geprojecteerd op een in repen gesneden projectiescherm dat zachtjes beweegt door toedoen van een ventilator. In minder bekwame handen had het op een smartlap kunnen uitdraaien, maar ook hier weet Gert Robijns het evenwicht te bewaren tussen een zekere speelsheid en ernst, tussen ontroering en reflectie. - Peter Pollers

Foto's

Gert Robijns #1
Gert Robijns #2
Botsbal
Even ademhalen
Left right #1
Left right #2
Left right #3
Left right #4
Left right #5
Het Dorp - Gert Robijns
Gert Robijns cover monografie
Z33 Kunstbox - Gert Robijns - Post Order Rock
Kunstbox - Gert Robijns - Post Order Rock

Voorbij

01.01 tot 31.12.2003
13.02 tot 01.05.2005
13.02 tot 01.05.2005
10.07 tot 13.11.2005
28.04.2012 om 10u00
17.11 tot 02.12.2012
Share |